PERFORMANȚĂ BECHTEL: Profit de 60 milioane de euro la zero kilometri de autostradă finalizați

Dec 19th, 2012 | Categorie: Abuziv, Editorial

Suma pe care compania americană a câștigat-o anul trecut în condițiile în care a concediat 700 de muncitori, iar lucrările au fost suspendate o bună parte din an, este amețitoare. Compania americană Bechtel, care lucrează deja de opt ani la Autostrada Transilvania, a înregistrat în tot acest timp un profit de zeci de milioane de euro deși nu a reușit să finalizeze decât a opta parte a autostrăzii.

În 2012, nici un kilometru de autostradă nu a fost dat în folosință, ca și în 2011. Cu toate acestea anul trecut, potrivit “indicatorilor financiari anuțați la 31 decembrie 2011” Bechtel a raportat un profit excelent: 257.489.557 de lei, adică nu mai puțin de 60 de milioane de euro (la un curs de 4,3 lei/euro).

Această performanță nu este una singulară. În anul 2010, americanii au reușit să termine numai 10 kilometri de autostradă, fiind vorba de o porţiune din tronsonul Câmpia Turzii-Gilău. Pentru această reușită, la 31 decembrie 2010, Bechtel Internațional SRL Reno Nevada, SUA, sucursala Cluj Napoca, România, a raportat din nou profit: 23.451.059. La un curs de 4,2 lei/euro, rezultă un câștig de 5,5 milioane de euro. Sau altfel spus, un profit de jumătate de milion de euro la fiecare kilometru dat în folosință.

Ca să înțelegem: în anul 2011 în care  nu s-a dat în folosință nici un kilometru de autostradă profitul a fost de 60 milioane de euro. În anul 2010 în care s-au redat traficului zece kilometri traficului, profitul a fost de 12 ori mai mic.  Bizar. Diferența poate fi explicată prin numărul de salariați care în 2010 a fost de 1.334 iar în 2011, numărul acestora s-a redus de trei ori: 439.

Interesant este că Bechtel a făcut profit în aproape fiecare an de după semnarea contractului pentru finalizarea Autostrăzii Transilvania care urma să lege Braşov de Borş. Contractul a fost semnat și a fost aprobat în 2003 şi a demarat în 2004. Suma care urma să fie plătită de statul român urma să fie de de 2,2 miliarde de euro, iar compania americană Becthel trebuia să finalizeze proiectul până cel târziu în 2012.  Din cei 452 de kilometri pe care s-au angajat să îi finalizeze se poate circula pe doar 52.

Jumătate de milion euro profit la fiecare kilometru

Bechtel a avut profit din primul an.  În 2004 au câștigat 800 de mii de euro dar lucrurile erau la început dovadă și numărul mic de angajați – 220.  În 2005, compania a terminat cu o pierdere infimă: 200 mii de euro, iar numărul angajaților a crescut la aproape 400. Dacă pe 2006, nu avem date un an mai târziu, în 2007, s-a raportat un câștig estimat la 4,5 milioane de euro, în timp ce numărul de angajați ajunsese la 2.500.  În 2008, profitul a fost de 9,2 milioane de euro, în condițiile în care se mai angajasare 500 de oameni. La 1 decembrie 2009 a fost dați în folosință primii 42 de kilometri de autostradă între Turda și Gilău. Profitul a fost din nou bun: 15 milioane de euro. Anul următor, la 13 noiembrie, s-au mai inaugurat 10 kilometri, iar profitul a fost de 5,5 milioane de euro.

În 2011 profitul a fost record – 60 milioane de euro în condițiile în care numărul anjaților scăzuse de șase ori față de 2008.

Cel puțin ciudat este că profitul din ultimul an este dublu față de tot ce a câștigat Bechtel în cei  șase ani anteriori.  Profitul dubios este dat și de faptul că până în iulie nu s-a lucrat deloc la autostradă

“Le vom alimneta conturile în continuare”

Chiar dacă la început se vorbea de un cost de numai 2,2 miliarde de euro pentru întregul tronson de autostră, după șapte ani, pentru cei 52 kilometri construiţi, statul cheltuise 5,6 miliarde lei. Trăgând o linie și adunând, rezultă că Bechtel a reușit în șapte ani (pe 2012 nu există bilanț) un profit net de 95 de milioane de euro.  Oricum, se așteaptă ca și anul acesta Bechtel să obțină profit în condițiile în care compania a reușit performanța de a cheltui suma de 77 milioane de euro plătiți din bugetul de stat fără a-și putea onora promisiunea finalizării celor 18 kilometri din Secțiunea C3 Suplacu de Barcău – Borș. Iar fostul Ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi a asigurat Bechtel, în luna mai că le va alimenta în continuare conturile: “Până la sfârşitul lunii ar trebui să le mai dăm 240 de milioane de lei. Avem deja 98 de milioane, iar ei au spus că se mulţumesc şi cu aceşti bani.” Nu e  de mirare că se mulțumesc pentru că din datele obținute și din realizările din teren ale Bechtel există senzația că marea parte a banilor de la bugetul de stat se duc direct în conturile Bechtel.

TABEL cu profitul, numărul de angajaţi şi kilometrii realizaţii de Bechtel

An                  Profit/mil euro                   Angajați       kilometrii realizați

2004               0,8                                          220                              0

2005               -0,2                                         400                             0

2006               –                                               –                                   0

2007               4,5                                           2.500                          0

2008               9,2                                           3.000                         0

2009               15                                            2.430                          42

2010               5,5                                           1.300                          10

2011                60                                           439                              0

Articol apărut şi în publicaţia Tir Magazin.

 
Tags: , , , , , ,

Leave a Comment

*