Dan Şova denunţă contractul cu Bechtel. Realitatea Tv citează Noi Nu

Feb 10th, 2013 | Categorie: Controverse, Editorial

Una dintre ştirile acestei săptămâni (la concurenţă cu scandalul steagurilor ungureşti) a fost reprezentată de anunţul făcut de ministrul Marilor Proiecte, Dan Şova. Prezent în studio la emisiunea „Jocuri de putere” a lui Rareş Bogdan de la Realitatea Tv, Şova a anunţat că a avut primele discuţii cu reprezentanţii Bechtel pentru încetarea amiabilă a contractului prin care compania americană se angaja să finalizeze Autostrada Transilvania. În timp ce făcea acest anunţ, Realitatea Tv a făcut, în repetate rânduri, referiri la un articol prezentat de Noi Nu în urmă cu aproape două luni.

bechtel2bun

In timp ce Dan Sova denuntat din studio contractul cu Bechtel, pe ecran se prezenta un artciol aparut in Noi Nu

Trebuie spus că Bechtel s-a angajat în 2003, pe când şef peste Transporturi era Miron Mitrea, să realizeze Autostrada Transilvania care leagă Bucureşti – Braşov – Târgu Mureş – Oradea. Articolul la care a făcut referire Realitatea Tv şi publicat în Noi Nu era intitulat „Performaţă Bechtel: Profit de de 60 de milioane de euro la zero kilometri asfaltaţi”. În timp ce ministrul Dan Şova, aflat în studio, anunţa că cea mai bună soluţie pentru România este încetarea contractului cu Bechtel, Realitatea Tv prezenta “performanţele” Bechtel descrise de Noi Nu şi care arată cam aşa: 52 de kilometrii de autostradă realizaţi şi un profit de aproape 100 milioane de euro în 8 ani.

Reproducem articolul integral:

“PERFORMANȚĂ BECHTEL: Profit de 60 milioane de euro la zero kilometri de autostradă finalizați

Suma pe care compania americană a câștigat-o anul trecut în condițiile în care a concediat 700 de muncitori, iar lucrările au fost suspendate o bună parte din an, este amețitoare. Compania americană Bechtel, care lucrează deja de opt ani la Autostrada Transilvania, a înregistrat în tot acest timp un profit de zeci de milioane de euro deși nu a reușit să finalizeze decât a opta parte a autostrăzii.

În 2012, nici un kilometru de autostradă nu a fost dat în folosință, ca și în 2011. Cu toate acestea, potrivit “indicatorilor financiari anuțați la 31 decembrie 2011” Bechtel a raportat un profit excelent: 257.489.557 de lei, adică nu mai puțin de 60 de milioane de euro (la un curs de 4,3 lei/euro). Această performanță nu este una singulară. În anul 2010, americanii au reușit să termine numai 10 kilometri de autostradă, fiind vorba de o porţiune din tronsonul Câmpia Turzii-Gilău. Pentru această reușită, la 31 decembrie 2010, Bechtel Internațional SRL Reno Nevada, SUA, sucursala Cluj Napoca, România, a raportat din nou profit: 23.451.059. La un curs de 4,2 lei/euro, rezultă un câștig de 5,5 milioane de euro. Sau altfel spus, un profit de jumătate de milion de euro la fiecare kilometru dat în folosință.

Lipsa muncitorilor aduce profit

Ca să înțelegem: în anul 2011 în care  nu s-a dat în folosință nici un kilometru de autostradă profitul a fost de 60 milioane de euro. În anul 2010 în care s-au redat traficului zece kilometri traficului, profitul a fost de 12 ori mai mic.  Bizar. Diferența poate fi explicată prin numărul de salariați care în 2010 a fost de 1.334 iar în 2011, numărul acestora s-a redus de trei ori: 439. Interesant este că Bechtel a făcut profit în aproape fiecare an de după semnarea contractului pentru finalizarea Autostrăzii Transilvania care urma să lege Braşov de Borş. Contractul a fost semnat și a fost aprobat în 2003 şi a demarat în 2004. Suma care urma să fie plătită de statul român urma să fie de de 2,2 miliarde de euro, iar compania americană Becthel trebuia să finalizeze proiectul până cel târziu în 2012.  Din cei 452 de kilometri pe care s-au angajat să îi finalizeze se poate circula pe doar 52.

Jumătate de milion euro profit la fiecare kilometru

Bechtel a avut profit din primul an.  În 2004 au câștigat 800 de mii de euro dar lucrurile erau la început dovadă și numărul mic de angajați – 220.  În 2005, compania a terminat cu o pierdere infimă: 200 mii de euro, iar numărul angajaților a crescut la aproape 400. Dacă pe 2006, nu avem date un an mai târziu, în 2007, s-a raportat un câștig estimat la 4,5 milioane de euro, în timp ce numărul de angajați ajunsese la 2.500.  În 2008, profitul a fost de 9,2 milioane de euro, în condițiile în care se mai angajasare 500 de oameni. La 1 decembrie 2009 a fost dați în folosință primii 42 de kilometri de autostradă între Turda și Gilău. Profitul a fost din nou bun: 15 milioane de euro. Anul următor, la 13 noiembrie, s-au mai inaugurat 10 kilometri, iar profitul a fost de 5,5 milioane de euro.

În 2011 profitul a fost record – 60 milioane de euro în condițiile în care numărul anjaților scăzuse de șase ori față de 2008.  Cel puțin ciudat este că profitul din ultimul an este dublu față de tot ce a câștigat Bechtel în cei  șase ani anteriori.  Profitul dubios este dat și de faptul că până în iulie nu s-a lucrat deloc la autostradă.

In timp ce Dan Sova denuntat din studio contractul cu Bechtel, pe ecran se prezenta un artciol aparut in Noi Nu

In timp ce Dan Sova denuntat din studio contractul cu Bechtel, pe ecran se prezenta un artciol aparut in Noi Nu

“Le vom alimenta conturile în continuare”

Chiar dacă la început se vorbea de un cost de numai 2,2 miliarde de euro pentru întregul tronson de autostră, după șapte ani, pentru cei 52 kilometri construiţi, statul cheltuise 5,6 miliarde lei. Trăgând o linie și adunând, rezultă că Bechtel a reușit în șapte ani (pe 2012 nu există bilanț) un profit net de 95 de milioane de euro.  Oricum, se așteaptă ca și anul acesta Bechtel să obțină profit în condițiile în care compania a reușit performanța de a cheltui suma de 77 milioane de euro plătiți din bugetul de stat fără a-și putea onora promisiunea finalizării celor 18 kilometri din Secțiunea C3 Suplacu de Barcău – Borș. Iar fostul Ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi a asigurat Bechtel, în luna mai că le va alimenta în continuare conturile: “Până la sfârşitul lunii ar trebui să le mai dăm 240 de milioane de lei. Avem deja 98 de milioane, iar ei au spus că se mulţumesc şi cu aceşti bani.” Nu e  de mirare că se mulțumesc pentru că din datele obținute și din realizările din teren ale Bechtel există senzația că marea parte a banilor de la bugetul de stat se duc direct în conturile Bechtel.”

TABEL

An                    Profit/mil euro               Angajați           kilometrii realizați

2004                0,8                                           220                              0

2005                -0,2                                          400                              0

2006                –                                               –                                   0

2007                4,5                                           2.500                           0

2008                9,2                                           3.000                           0

2009                15                                            2.430                           42

2010                5,5                                           1.300                           10

2011                60                                            439                              0

 
Tags: , , , , , , , , , , , ,

Leave a Comment

*