DRIVE TEST. Opel Ampera – cum se conduce o maşină pe curent

Apr 16th, 2013 | Categorie: Auto, Editorial

Am avut prilejul să testăm o maşină hybrid de la producătorul Opel. A fost o plăcere. De multă vreme nu m-am mai simţiti atât de invidiat la semafor, în trafic, în parcarea de la hotel. Maşina arată trăznet, nu se aude când merge pe curent şi consumă infim, este scumpă şi, garantat, puteţi merge cu ea în Bamboo sau la Mamaia.

 Numai o studentă la litere sau mai degrabă la chimie nu ar întoarce capul.

amperabun

de Petre Bădică, Petrică Răchită

Despre aspect – îl puteţi vedea din imagini. Arată ca o  maşină sport.. Materiale din interior de calitate, peste să zicem cele dintr-un Passat sau Skoda. Consola (de fapt sunt două, una în faţa şoferului, alta la mijloc) ca în Star Trek sau alte filme SF, noapte ai impresia că eşti în cabina unui avion, scaunele ca la teatru (să zicem Scala dar din Milano), loc în portbagaj decent (informaţie pentru posesori de Logan).

Inconveninete? Să vedem. La Mărăşeşti în dreptul unei spălătorii un bărbat în salopetă sare în faţa maşinii – deschid uşa, îmi zice „e electrică, că nu se aude motorul?”, dau din cap superior şi omul simte nevoia să mă lămurească „am şi eu un Opel acasă, dar nu ca ăsta”. La Focşani în benzinărie instalăm cablu şi cuplăm maşina pentru încărcare. Privitorii se strâng ciorchine şi nu se mai satură să vadă minunea pe patru roţi care se pune în priză.

Plecăm după vreo oră jumate. Am câştigat o autonomie pe electric de fix 8 minute.

 

În faţa unui  hotel, patronul cu asepect de recuperator, îmbrăcat în negru, masiv, cu burtă şi accent de Republica Moldova zice că a auzit de aşa ceva, dar de văzut nu a văzut vreodată. Se miră,  bea o bere şi iar se miră. La Galaţi, un gagiu, genul rapper. tuns zero pe la urechi, se prinde: „E electrică, nu se aude cum merge”. Adevărul e că atunci când funcţionează pe curent (vreo 80 de kilometri după cinci ore de ţinut continuu în priză) mai degrabă auzi musca decât motorul. ampera1bun

Când treci pe benzină consumul, e similar cu al unui autoturism clasic – 7 la sută, iar maşina e alertă, poţi facelejer  depăşiri, nu leneveşte pe şosea.

 În România s-au vândut cinci Opel Ampera, poate şi pentru că preţul este destul de piperat – 47.000 de euro cu TVA. Se încarcă la priză normală, un plin de curent nu costă aproape nimic, iar dacă v-aţi deplasa, să zicem de la vila pe care o aveţi la periferie, undeva la Măgurele, Baloteşti, Domneşti, spre locul de muncă din centrul Bucureştiului maşina este ideală.

Cea mai bună autonomie

Autonomia electrică te duce de acasă la slujbă şi înapoi. Dacă ne uităm la concurenţă, Toyota Prius Plug-in Hybrid costă 43.900 de euro şi oferă o autonomie de cel mult 20 kilometri. Opelul  Ampera testat de noi dispune pe lângă motorul electric, şi un motor pe benzină de 1,4 litri şi 86 CP, care funcţionează şi ca generator de curent-

 Sistemul electric, alături de baterie, are o garanţie de opt ani sau 160.000 km.

 Ampera a fost înzestrat cu trenul de propulsie Voltec, deosebit de complex şi avansat. La nivel teoretic, avem o configuraţie hibridă în serie. În practică, vorbim de un vehicul care rulează doar cu energie electrică până rămâne fără, după care porneşte un motor cu ardere internă pentru a furniza nivelul de energie electrică necesar deplasării.

amoera2bunAmpera are patru moduri de funcţionare – Normal, Sport, Mountain şi Hold. Funcţia primelor trei moduri este specificată în nume şi evidentă pentru toată lumea. Modul cel din urmă este mai special, fiind destinat păstrării nivelului de încărcare al bateriei, necesar traversării unei secţiuni dintr-un oraş cu zone cu zero emisii de CO2.

 Cum funcţionează? Motorul cu ardere internă încarcă bateria şi furnizează energie electrică pentru deplasare, iar acumulatorul îşi păstrează nivelul de încărcare necesar rulării cu zero emisii de carbon.

De ce costă atât de mult?

Bateria reprezintă peste două treimi din valoarea maşinii. Tocmai datorită acestor preţuri mari, vânzările automobilelor electrice nu au cum să crească prea mult, chiar dacă te îmbie cu un cost de exploatare foarte mic comparativ cu automobilele pe benzină sau chiar diesel. În acest context, alternativă o reprezintă hibridele cu încărcare la priză, cum este Prius Plug-in Hybrid sau Opel Ampera.

 Puteţi trimite un articol, pont, fotografie spre publicare la petre.badica@noinu.ro

 
Tags: , , , , , , , , , , , ,

Leave a Comment

*