EXCLUSIV: Cum arată autostrada Deva – Orăştie care se deschide azi

Mai 30th, 2013 | Categorie: Auto, Editorial

Astăzi vor fi deschisi circulatiei rutiere inca 17,5 km de autostrada intre Simeria si Orastie, parte a autostrazii Deva – Orastie (32,5 km). Noul tronson se leaga de cei 15 km de autostrada inaugurati in decembrie 2012 intre Deva si Simeria, va prelua in special traficul greu de pe DN7 Sibiu – Deva si va functiona ca o centura ocolitoare pentru orasele Deva, Simeria si Orastie.

autobun1de Petre BĂDICĂ

 

Pentru porţiunea Deva – Orăştie, de numai 32 de kilometri s-au anunţat, până acum, mai multe date pentru deschiderea oficială.

Intereasant este că jumătate din porţiune, anume Deva – Simeria, a fost deschisă traficului pe 20 decembrie fără ca vreun oficial să taie panglica celor 15 kilometri. Desigur, cu întârzierea de rigoare pentru că, potrivit proiectului, darea în folosinţă a acestei porţiuni era programată pentru 15 august 2012. Finalizarea celei de-a doua părţi a acestui tronson, Orăştie – Simeria care este construit de asocierea Strabag şi Straco, a fost amânat de mai multe ori: s-a vorbit de luna martie, apoi luna aprilie şi în cele din urmă 10 mai. În cele din urmă 30 mai este data la care se face recepţia.

Bucata de drum la care ne referim face parte din proiectul de autostrăzi Culoarul IV Paneuropean care ar urma să lege Nădlac – Arad – Deva -Sibiu – Vâlcea – Piteşti – Bucureşti nu se ştie când în proporţie de 100 la sută.

Autostrada Deva-Orăştie a costat aproximativ 200 de milioane de euro, din care circa 133 de milioane reprezinta finanţare europeana nerambursabilă. Statistic, pe parcursul acesteia, există 21 de poduri şi pasaje, dar şi 59 de podete.

În afara întârzierilor, lotul Deva – Orăştie a ridicat numeroase alte probleme.

Un  caz de discriminare şi haos pe tronsonul Deva-Sibiu a avut loc atunci când s-a stabilit cuantumul despăgubirilor pentru bucăţile de pământ expropriate. Astfel, cei care au avut norocul de avea terenurile până la Orşătie au fost fericiţi.

autobun

foto: Petre Badica

Exproprierile pe tronsonul de după Orăştie spre Sibiu au început la vreo cinci ani distanţă. Omenii care se aflau poziţionaţi la numai 20 de kilometrii de localitatea miliardarilor de care am vorbit mai sus, pe aceeaşi linie de autostradă, s-au trezit cu o ofertă infimă din partea autorităţilor – un leu pe metrul pătra sau altfel zis cam 25 de cenţi. Ministerul Transportului a considerat, astfel, că, în numai cinci ani, preţul metrului pătrat de teren arabil a reuşit să scadă de 16 ori.

Dreptate, în justiţie

Există, însă, oameni care au decis să lupte împotriva abuzurilor comise de către minister. Autorităţile au decis să plătească doar pentru pământul arabil expropriat pe care va trece autostrada. Inconvenientul l-a reprezentat faptul că, fiind extrem de aproape de autostradă, restul pământului din respectivul lot devenea neprielnic pentru orice fel de activitate (să nu vă gândiţi că ar vecinătatea autostrăzii l-ar face mai valoros). Un localnic, căruia autostrada i-a despicat holda în două (e vorba de un teren compact de câteva hectare) a dat statul – care îi plătise doar porţiunea teren pe care se suprapunea autostrada – în judecată. A cerut să îi fie exproprietat întreg terenul şi a câştigat în instanţă – profit de 70.000 de euro.

Odata dati in folosinta, cei 17,5 km de autostrada intre Simeria si Orastie, impreuna cu cei 15 km de autostrada care ocoleste municipiul Deva (tronsonul Soimus – Simeria), vor face ca intreg tronsonul de autostrada Deva-Orastie (32,5 km) sa fie o alternativa viabila la DN7, in special pentru traficul greu.  In plus, pe langa degrevarea de trafic a DN7 si a reducerii riscului de accidente pe acest tronson, noua autostrada va functiona si ca o centura ocolitoare a oraselor Deva, Simeria si Orastie. Mai mult, odata cu deschiderea in acest an a urmatoarelor tronsoane de autostrada catre Sebes si mai departe catre Sibiu, noua cale rutiera autobun2va fi extrem de folositoare mai ales pentru traficul greu ce se deplaseaza in acest moment pe DN 7 inspre si dinspre granita de la Nadlac.

Intrarea pe autostrada se va face prin nodurile rutiere de la Soimus (intrarea in Deva), Simeria Veche (intersectia dintre DN7 si DN76) si Gelmar (la intrarea in Orastie).

 
Tags: , , , , ,

Leave a Comment

*