Companiile străine care îşi bat joc de România: azi, constructorii de autostrăzi

Iun 3rd, 2013 | Categorie: Auto, Editorial

De ce nu avem autostrăzi în România? De ce niciodată termenele nu se respectă şi de ce preţul drumurilor cu mai multe benzi creşte vertiginos, cu fiecare zi care trece, comparativ cu suma stabilită la licitaţie? Care sunt companiile ce nu se tem să împingă până la limitele ultime răbdarea şoferilor, în timp ce de sancţiunile autorităţilor nu cunosc teamă?

Vă vom răspunde la aceste întrebări şi, pentru că o fotografie face cât o mie de cuvinte, vă oferim exemple concrete în imagini.

La Sebes, lucrarile stagneaza

La Sebes, lucrarile stagneaza

de Andrei Fenzi

Pentru a vă arăta cum se ratează o ţintă în cazul autostrăzilor am decis să pornim de la un exemplu concret. Nu am fost de rea credinţă şi nu ne-am concentrat pe autostrada Comarnic – Braşov un uriaş eşec care a fost concesionată pentru prima oară în 2010 consorţiului Vinci – Aktor. Câteva luni mai târziu, înţelegerea cădea. Zilele trecute, premierul Victor Ponta şi şeful peste marile proiecte de infrastructură Dan Şova ne anunţau că semnarea unui nou contract va avea loc în luna august.

Vom lua ca exemplu perla coroanei, adică autostrada cea mai mediatizată din ultimele luni şi anume Orăştie – Sibiu. Aceasta a fost împărţită în patru loturi. Termenele de finalizare sunt clare şi au fost depăşite cu mare succes. Bucata de drum la care ne vom referi face parte din proiectul de autostrăzi Culoarul IV Paneuropean care ar urma să lege Nădlac – Arad – Deva -Sibiu – Vâlcea – Piteşti – Bucureşti nu se ştie când în proporţie de 100 la sută.

 Tronsonul Deva – Sibiu este unul consistent. Are o lungime de  83 de kilometri şi aşa cum am remarcat pe toate panourile (cel puţin patru) de pe această porţiune trebuia terminat la data de 10 aprilie 2013. Dan Şova ne asigură că primele trei porţiuni vor fi deschise până la finalul anului, în timp ce a patra va fi deschisă în aprilie anul viitor. Dacă, însă, se va respecta tradiţia – aşa cum s-a întâmplat pe porţiunea Deva – Orăştie unde au fost anunţate deja 4 amânări – e posibil ca termenul să fie unul care să bată spre începutul lui 2015.

 

Culoarul Pan Europan: Deva – Sibiu:          

Constructor:                             distanţă-km      Valoare  mil. euro

 

 

Lot 1:             Orăştie – Sebeş            Strabag                                               24                    170

 

Lot 2: Sebeş – Cunţa               Straco Grup, Studio Corona           19                    110

 

Lot 3: Cunţa – Sălişte               Impregilo                                                     22                    178                                         

Lot 4: Sălişte    – Sibiu              Astaldi, Euroconstuct Trading           16                    144     

 

Să le luăm pe rând şi să le analizăm. Mai întâi stadiul lucrărilor şi apoi vom realiza o radiografie a firmelor implicate în acest proiect de autostradă. Singurele care pot fi trase la răspundere pentru întârzieri, deoarece Minisiterul Transporturilor se laudă că plăţile sunt la zi, iar firmele în cauză nu au protesta vreodată.drum1

 

Lotul numărul 1 debutează excelent pe o porţiune de 8 kilometri. Asflatul este turnat până la Geoagiu Băi, iar pe breteaua care leagă această urbe de autostradă se poate circula fără probleme. Călcâiul lui Ahile în reprezintă, însă, podurile. Primul se află în dreptul localităţii mai sus menţionate şi este într-un stadiu avansat de construcţie, în schimb următorul aflat la numai un kilometru şi care trece peste DN 7 este ridicat dar fără a avea covorul de asfalt şi toţo pilonii de consolidare terminaţi. Covorul asfaltic, însă, se continuă prin câmpie încă trei kilometri, dar în dreptul localităţii Şibot începe dezastrul. De aici, pe o lungime de peste 70 de kilometri nu veţi mai întâlni decât sporadic asfalt (şi acela nedefinitiv), aproape nici un pod nu este terminat în proporţie de sută la sută, adesea vorbim de simple terasamente sau pământ care este nivelat de buldozere.

Aşa se face că la punctul terminus al acestui prim lot, între Alba Iulia şi Sebeş, regăsim un pod care pare mai degrabă dezafectat acompaniat de un uriaş teren viran.

O revoltă şi o anchetă s-a declanşat în momentul în care, în miez de noapte, o maşină de mare tonaj care circula fără nici o semnalizare sau faruri a tăiat de-a dreptul un judeţean pe care circula regulamentar un autoturism de lux. Camionul a trecut, pur şi simplu, peste capota maşinii şi şi-a continuat drumul. Vinovatul nu a fost găsit nici astăzi, iar constructorul Strabag nu este dispus să plătească paguba pricinuită. Estimare – finalizat 50%.

 

Lotul numărul 2 începe la Sebeş şi merge paralel cu actualul drum european. Poate fi descris ca un drum de ţară, cel mai adesea nivelat, fără parapeturi, fără semnalizări, pe care circulă non-stop maşini de mare tonaj şi buldozere. Din când în când, constructorul a montat câte o plăcuţă de lemn care

Podurile sunt departe de a fi terminate

Podurile sunt departe de a fi terminate

marchează kilometrul al nu ştim câtelea al autostrăzii. Autostrada seamănă perfect cu un drum de ţară. Tot aici am întâlnit şi cei mai recalcitranţi dintre toţi lucrătorii care au urlat, s-au indignat şi au claxonat să părăsim zona. Estimare – finalizat 58%. Cifra pare mai degrabă trasă de păr deoarece în afara unor movile de pământ nu s-a realizat mare lucru. Tot aici podurile şi canalele par cele mai întârziate.

 

Lotul numărul 3 schimbă un pic peisajul deoarece se intră într-o zonă de dealuri, astfel că în peisaj reaparat puternic podurile şi tunerile. Punctul de atracţie îl reprezintă, însă, cel mai lung viaduct din România, aflat în zona localităţii Aciliu (Sibiu), care va avea o lungime de peste un kilometru. Viaductul are o înălţime între 60 şi aproape 100 de metri, are 12 piloni, iar lăţimea totală a celor două benzi este de 13 metri. Cu adevărat construcţia îţi taie respiraţia şi aminteşte de autostrăzile suspendate din Croaţia sau de podul suspendat din apropiere de Sofia. Constructorii se lăudau că va fi gata la finalul anului trecut dar nu a fost vorba decât de o simplă promisiune. De 1 mai s-a lucrat fără menajamente, liberă fiind doar ziua de Paşte. Estimare – finalizat 70%.

 

Lotul numărul 4 are o amprentă puternică dată de un pod suspendat care merge în paralel cu actuala şosea şi coboară spre câmpie după o porţiune curbă de aproape doi kilometri. Pilonii sunt ridicaţi ca şi o parte din şoseaua suspendată care nu este finalizată terminându-se în coama dealului proaspăt despădurit. În afara acestui punct nevralgic, trebuie remarcat faptul că autostrada se va opri în sensul giratoriu al şoselei de Centură, drumul scurtându-se, astfel, faţă de cel de azi cu

Viaductele s termina brusc. In mormane de pamant

Viaductele s termina brusc. In mormane de pamant

cel puţin zece kilometri. Pe această porţiune activitatea pe şantier părea din nou redusă, imaginea amintind de cea de pe cel de-al doilea tronson – drum de ţară înălţat şi bătătorit. Estimare – finalizat 60%.

 
Tags: , , , , ,

Leave a Comment

CAPTCHA
*