Cum te jefuieşte LEGAL statul român. A opta taxă de mediu în opt ani

Iul 29th, 2013 | Categorie: Auto, Editorial

Taxa de mediu, taxa de poluare şi mai nou timbru de mediu au fost denumirile prin care autorităţile au perceput o sumă de bani, de la câteva sute la câteva mii de euro pentru înmatricularea unei maşini. Proprietarii au dat în judecată statul, uneori au câştigat, dar puţini au reuşit să se vadă cu banii în buzunar. Această bătălie a fost supravegheată de Comsisia Europeană care a şi declarat, de câteva ori, taxa drept ilegală. Rezultatul?  Puterea de la Bucureşti, oricare a fost ea, a redenumit-o, a cosmetizat-o, dar nu anulat-o.

www.finantisti.ro

www.finantisti.ro

de Andrei Fenzi

Oricum s-a numit (astăzi este timbru de mediu), taxa percepută la înmatricularea unei maşini noi sau second hand a fost impusă în ideea ca din suma recoltată statul să poată lupta împotriva poluării mediului. Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a estimat că nivelul încasărilor timbrului de mediu va ajunge la 700 de milioane de lei în 2013. Pericolul vine din faptul că Ministerul Mediului are pe rol 300.000 de procese în vederea restituirii vechilor forme ale taxelor auto de până la 1 ianuarie 2013.

Iar după anunţarea noii taxe (15 martie 2013), specialiştii consideră că numărul celor care vor intenta procese Ministerului va creşte.

 

Jaf la Bucureşti, simbolic în Occident

 

Istoria de şase ani a taxei de poluare ne arată că de obicei, atunci când UE ne avertizăză că încălcăm normele europene, fuvernul schimbă doar metodologia de calcul. Unii miniştrii au susţinut că polueză mai mult maşinile mai vechi, deci taxa pentru ele ar trebui să fie mare. Alţii, cum este cazul guvernanţilor de azi, au apreciat că timbru de mediu trebuie să fie mai mic pentru maşinile vechi deoarece ele au o viaţă mai scurtă. Fără a dori să reluăm pe larg prevederile timbrului de mediu care a aintrat în vigoare pe 15 martie anul acesta, amintim doar că pentru maşinile din categoriile Euro 4 şi Euro 3 se va plăti la înmatriculare o taxă mai mare cu 10-15 % faţă de nivelul din prezent. Suma de plată va scădea însă cu 60% pentru euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro. În ceea ce priveşte tehnologiile euro 5 nivelul taxei va fi asemănător cu cel din prezent.

Ca şi în alte cazuri, specialiştii au dat semnale încurajatoare şoferilor nemulţumiţi de această nouă taxă. Juriştii au precizat că şansele pentru recuperarea valorii timbrului de mediu, care se plăteşte o singură dată, sunt mari deoarece se încalcă legislaţia privind libera circulaţie a bunurilor în România. Interesant este că, Bruxelles-ul reproşează României nu atât existenţa unui timbru de mediu, care există şi în alte state ale Europei, ci valoarea lui. Dacă în Occident, valoarea lui nu depăşeşte câteva sute de euro, în România el poate ajunge, în cazul maşinilor euro 3 şi euro 4 în valoare de mii de euro. Se întâmplă ca valoarea taxei să fie mai mare decât preţul de vânzare al maşinii. Comisia Europeană spune că acest fapt este inaceptabil deoarece se descurajează printr-o iniţiativă legislativă achiziţionarea unui anume tip de autoturism, fapt care încalcă normele europene.

 

Vlădescu şi inventarea unei taxe

 

Faptul că tmbru de mediu contraravine legislaţiei europeane în materie nu este o surpriză. Acest lucru a fost o constantă de-a lungul vremii, iar Bruxelles-ul a ameninţat România chiar cu declanşarea procedurilor de infringement (încălcarea dreptului comunitar).

Înainte de a intra în Uniunea Europeană, orice român care aducea o maşină în ţară trebuia să plătească la Fisc taxa pe valoarea adăugată şi taxe vamale. Astfel, pentru un Ford Focus cumpărat din Germania cu suma de 7.200 de euro plăteai taxe în valoare de 1.480 de euro. O avere pentru omul de rând, dar pentru bugetul statului o mană cerească. În momentul intrării în UE şi aderării la spaţiul liber european, statul nu a mai avut dreptul de a colecta aceste sume de bani.

Dar România nu îşi putea permite să piardă zeci poate sute de milioane de euro pe care le colecta anual până atunci prin perceperea taxelor mai sus menţionate. Aşa că, guvernul a găsit soluţia de a introduce o taxă pentru prima înmatriculare. Iar pentru a-i da o notă de legalitate şi pentru a potoli mânia românilor i s-a zis taxă de poluare. Politicienii şi-au apărat iniţiativa sub pretextul că, o dată deschise graniţele, la 1 ianuarie 2007, România ar putea deveni, în urma importurilor de maşini vechi, destinaţia predilectă a tuturor maşinilor uzate din Europa.

Astfel încât ministrul de finanţe de la acea vreme, Sebastian Vlădescu, a deschis Cutia Pandorei şi a desenat prima taxă auto. Taxa se calcula în funcţie de trei variabile: vechimea maşinii, tipul de catalizator (euro) şi capacitatea cilindrică a maşinii. Nivelul taxei pornea de la 68 de euro şi ajungea până la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de şase ani, fără euro ăi cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.

Rezultatul? În 2007, s-au cumpărat 300 de mii de maşini noi, de trei ori mai multe decât maşinile vechi, o adevărată performanţă. În acelaşi timp, s-a anunţat de la Bruxelles că „Romania are la dispoziţie cel mult şase luni pentru a modifica taxa de primă înmatriculare auto, astfel încât să se conformeze principiilor legislaţiei europene, în caz contrar Comisia Europeană urmând a se adresa Curţii Europene de Justiţie”.

 

Aceeaşi Mărie cu altă pălărie

 

Astfel că România a trecut la prima cosmetizare a taxei auto care se va produce la mijlocului anului 2008. Este momentul în care se iau în calcul pentru plata taxei o serie de elemente: vechimea maşinii, capacitatea cilindrică, norma de poluare şi emisiile de CO2 înscrise în cartea tehnică. Tot din acel moment, începe aventura restituirii unor sume de bani pentru cei care au plătit taxa auto înainte de 1 iulie 2008, întrucât s-a considerat că varianta anterioară fusese ilegală. Atunci, şeful de la Mediu, Nicolae Nemirschi a precizat că a luat decizia pentru ca „România să nu devină cimitirul de maşini al Europei”.

Lucrurile nu s-au oprit aici, iar în decembrie 2008 Guvernul de la acea vreme decide să tripleze valoarea taxei de poluare pentru vehiculelor second-hand de import. Probabil că decizia avea o raţiune la nivel de guvern din moment ce în anul 2008 cifrele arătau îngrijorător, numărul maşinilor rulate dublându-se faţă de 2007. Tot atunci s-au înregistrat primele proteste la nivelul întregii ţări. Trebuie spus, că prinsese aripi un nou tip de afacere extrem de profitabilă: aproape în fiecare oraş existau parcuri auto în care se comericializau vehicule vechi .

Apare, concomitent, moda înmatriculărilor de maşini în Bulgaria, unde cuantumul taxei auto era semnificativ mai mic decât în România. În februarie 2009, apare cea de-a patra formă a taxei de mediu, care ţinea, în mod paradoxal, de data aceasta cu cei care doreau să îşi cumpere maşini second hand. Taxa pentru autovehiculele uzate devine cu o treime mai ieftină decât faţă de nivelul decembrie 2008, dar rămân duble faţă iulie 2008. Ca să vă faceţi o ideea, la începutul anului 2009, pentru o maşină euro 4 de 2.000 cmc şi 5 ani vechime, taxa era 719 euro. Pentru o maşină euro 3, de 1.400 cmc, de 3-4 ani, taxa nouă era 880 euro, iar pentru un autoturism euro 2, de 2.000 cmc, de 8 ani, taxa era 5.148 euro.

 

Suspendarea, urmată de o revenire în forţă

 

Ministrul Mediului de la acea vreme, Laszlo Borbely, a înaintat ideea majorării taxei auto începând din decembrie 2010. A existat un moment hilar la acea dată, guvernul împotmolindu-se atunci când  atrebuit să decidă cine va plăti taxa. A tranşat situaţia Borbely care a precizat că cel care trebuie să plătească va fi vânzătorul.
În 2011, autorităţile române sunt nevoite să schimbe din nou taxa auto, pe fondul unor nemulţumiri venite din partea Bruxelles-ului. Astfel, în aprilie 2011, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene decide că taxa auto este discriminatorie, iar începând cu data de 1 ianuarie 2012, valoarea taxei auto este diminuată ţinând cont şi de hotărârea Curţii Europene de Justiţie.

Această taxă nu a rezistat decât două săptămâni iar la finalul lunii ianuarie ministrul Laszlo Borbely a propus coaliţiei ca taxa auto de primă vânzare pentru maşinile înmatriculate înainte de ianuarie 2007 să fie suspendată pentru circa un an, interval în care să fie achitată doar taxa de poluare auto, redusă cu 25%.

Ulterior, Guvernul suspendă până la 31 decembrie 2012 această formulă a taxei. Se estimează că, în lipsa acestei taxe, guvernul ar fi pierdut încasări la bugetul de stat, în valoare de 330 de milionae de lei. Pe fondul acestor schimbări, în decursul anului trecut se înmatriculează 72.179 maşini noi şi 175.000 rulate.

Nu trebuie să uităm că una dintre revendicările strigate de către manifestanţii din ianuarie 2012 a fost cea legată de abolirea oricărei taxe de mediu, fapt care s-a şi petrecut după cum am menţionat mai sus.

La 15 martie 2013 asistăm la cea de-a opta modificare a taxei de mediu în numai cinci an jumătate. Nemulţumirile au rămas, procesele vor continua să se înmulţească.

Totul e ca în prima zi.

Cum dai statul în judecată în câţiva paşi

Potrivit cabinetavocat.biz, pentru a avea şanse să nu plăteşti timbru de mediu trebui să îţi angajaezi un avocat. Acesta ar urma să depună o plângere prealabilă către Serviciul Public Comunitar, Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculări de pe raza teritoriului domiciliului solicitantului. După primirea răspunsului de la Serviciul Public de Înmatriculări sau după 30 de zile de când a fost depusă plângerea şi nu a fost soluţionată, se intentează acţiunea de chemare în judecată a Serviciul Public Comunitar, Directia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculări la Tribunalul Administrativ, Contecios şi Fiscal, urmând a se parcurge toate etapele de judecată până la soluţionarea acţiunii.
Cu sentinţa legalizată se merge la Serviciul mai sus menţionat unde, având restul documentelor necesare, solicitantul îşi poate înamtricula maşina fără să achite taxa auto pe poluare.

Pentru a înţelege nivelul la care s-a ajuns în cea ce priveşte recuperarea taxei auto, trebuie spus că la nivelul judeţului Cluj între 1 ianuarie şi 15 martie au existat 4.279 acţiuni în instanţă în acest sens. La nivelul anului 2012, 14.940 de clujeni au cerut la tribunal restituirea taxei auto.

 
Tags: , , , , , , , , ,

One Comment to “Cum te jefuieşte LEGAL statul român. A opta taxă de mediu în opt ani”

  1. cucos adrian spune:

    am cumparat o masina disel din 2004 si inmatriculata in acelasi an in romania,eu acuma santconstrans si obligat sa platesc timbrru de mediu in valoare de 7380 euro in termen legal de 30 zile din momentul incheieri contractului c-v,daca nu agentul de circulatie are dreptul de a retine talonul+amenda+4puncte penalizare.asta e democratia si libertatea care am dorit.

Leave a Comment

CAPTCHA
*