Raportul Hyder: Ţeapa Bechtel, dată de Năstase şi tolerată de Ponta şi Băsescu

Aug 5th, 2013 | Categorie: Abuziv, Editorial

Umflarea notei de plată în cazul autostrăzii Transilvania cu cinci miliarde de euro putea fi intuita si evitata de autorităţi dacă nu ar fi ignorat raportul de consultanţă intocmit de compania britanica Hyder in 2004, mai exact în ultimele zile ale guvernării Năstase.  Din nefericire, toti cei aflati la putere dupa 2004 au ignorat constient sau nu acest document care putea impiedica o gaura de 1,4 miliarde euro de la buget.

bunbunde Andrei Fenzi

In raportul intitulat “Servicii de consultanta pentru evaluarea pretului contractului pentru autostrada Brasov – Bors”, se mentiona existenta a numeroase “nereguli si scapari” care permit firmei americane sa intarzie termenul limita de predare al lucrarii si sa ceara un pret mai mare decat cel stabilit initial intre cele doua parti.”

Faptul ca in accord nu au fost stipulate preturi fixe, ci doar tinte era una din neregulile semnalate de Hyder. Raportul a fost fie tinut la secret prin cine stie ce sertar al Ministerului Transportului, fie reprezentantii executivului au stiu de el dar, din diverse motive, l-au ignorat.

 

Raportul, şi pe masa lui Băsescu

 In iunie 2007 la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania s-a descoperit un document care preciza ca pretul final pe care statul va trebui sa il plateasca pentru Autostrada Transilvania nu este de 2,2 miliarde de euro ci de 7,2 miliarde de euro. In final, dupa cum se stie, Bechtel a incasat suma de 1,4 miliarde de euro pentru 52 de kilometri de autostradă finalizaţi (abia a opta parte din lungimea autostrăzii).

Contractul pentru realizarea autostrazii Brasov – Cluj – Bors a fost semnat la la 19 decembrie 2003, de guvernul Adrian Nastase cu firma americana Bechtel. S-a spus la aceea vreme ca atribuirea fara licitatie a construirii unei portiuni de 415 kilometri de autostrada ar fi fost “atentia” pe care Bucurestiul a trebuit sa o dea SUA pentru a primi dreptul de a deveni membru al NATO. Semnat sub presiune, in graba si fara o documentatie adecvata, contractul in valoare de peste doua miliarde de euro era unul care ridica numeroase semne de intrebare. Tocmai de aceea, dupa ce s-a linistit apele si raul facut prin semnarea contractului fusese deja facut, guvernul a decis sa apeleze la serviciile comapnie Hyder Consulting.Raportul, inceput la 7 septembrie 2004 a fost finalizat la sfarsitul lunii decembrie 2004, momentul in care la Bucuresti se preda stafeta puterii.

Intitulat “Servicii de consultanta pentru evaluarea pretului contractului pentru autostrada Brasov – Bors”,el avea cinci capitole si o introducere care fac o analiza a costurilor specificate in contractul cu Bechtel, considerat pana la aceasta data unul strict secret. Raportul a fost realizat la cerea Ministerului de finante publice si cel al Ministerului transporturilor. Nu stim cit a platit statul roman pentru aceste servicii dar putem aprecia. Hyder Consulting – companie care ofera structurilor guvernamentale si diverselor companii multinationale consultanta in proicete, planificare si organizare, ceruse, in acelasi an, 100 de milioane de euro statului roman dupa ce a oferit un raport de audit pentru contractul de refacere si largire a 50 de kilometri de pe DN 5 care leaga Bucuresti de Giurgiu. O regula de trei simple, ne-ar putea oferi suma ceruta de Hyder pentru acest raport Bechtel care se refera la 415 kilometri de autostrada: sa fie de peste 500 de milioane de euro.

Preturi estimative si nu finale

 

Este posibil ca aceasta suma sa fie unul dintre motivele pentru care despre raportul Hyder s-a auzit doar ca ar exista fara ca detalii semnificative din el sa fie facute public de-a lungul vremii. Scopul contractului de consultanta este acela de a vedea daca contractul stabilit cu Bechtel prevede preturi si costuri rezonabile pentru statul roman. Raspunsul final a fost unul negativ. Din raport reiese ca in contractul cu Bechtel s-au folosit evaluari estimative ale costurilor legate de autostrada Brasov – Bors. Construirea autostrazii presupune lucrari generale cu privire la teren, pavare, canale, poduri, indicatoare, respectarea unor norme de mediu. “Contractul contine 62 de preturi pe unitate care pot fi inmultite cu cantitati estimative necesare pentru a determina costurile de productie”, se arata in raport.

Numai ca aceste cantitati au fost subestimate cred specialistii. Apoi, in raportul Hyder se precizeaza ca, in contract, preturile au fost calculate numai pentru prima portiune a autostrazii Cristian – Codlea si ca pretul final nu poate fi nici macar aporoximat pentru ca acest tronson nu seamana cu celelalte. In plus, daca ne gindim la faptul ca mai existau opt astfel de tronsoane, inasemna ca marja de pret pe care Bechtel o cere ar putea fi una foarte mare. Din raport mai aflam ca pretul final (cel de doua miliarde de euro) nu include si banii pe care statul roman trebuie sa ii plateasca pentru cumpararea terenului, obligativitate care revine angajatorului.

 

 Tariceanu, a tras semanlul de alarma fara sa actioneze

 

Pentru o cat mai bun verdict, Hyder Consulting a facut o paralela intre costurile estimative ale austostrazii si costurile necsare pentru alte proiecte similare. Din pacate pentru statul roman si din fericire pentru americani, aceste preturi au fost indexate de mai multe ori datorita scumpirilor repetate de pe piata de constructii, capitol la care contractul este lacunar.

In raport se realizeaza si o evaluare a costurilor totale ale proiectului, o analiza a mecanismelor de plata, o evaluare a aspectelor financiare, precum si o evaluare a preturilor de constructie. In acest context, este de inteles de ce autoritatile – desi au avut inca de la inceputul anului 2005 acces la aceste rapoarte – au tolerat impunerea de catre Bechtel a unor conditii financiare greu de acceptat. In luna februarie 2005, premierul Tariceanu declara ca “acest contract cu Bechtel ridica mari semne de intrebare, nu atat prin oportunitatea incheierii lui cat in ceea ce priveste cadrul legal si conditiile de finantare. In aceste cazuri vor fi demarate audituri financiare si juridice”. Ce sa intelegm de aici? Ca premierul nu avea cunostiinta de raportulul de audit realizat deja de firma Hyder? Ca stia dar s-a gandit sa mai cheltuiasca milioane de euro din banul public pentru a incredinta unei alte firme un contract de audit?

Greseli de traducere a contractului

In raportul Hyder se mai arata existenta in contract a unor deficiente si neclaritati. “Perioada de timp pentru reprezentantul angajatorului (statul roman n.noastra) este mult prea scurt si poate prezenta dificultati practice de implementare”. De altfel, penalitatile platite de catre statul roman in mandatul fostului sef de la transporturi Gheorghe Dobre au fost de mai multe sute de milioane de euro. Absolut surprinzator, compania de audit sustine ca la traducerea contractului din engleza in romana s-au facut o serie de greseli menita sa induca anumite neclaritati care ar putea prejudicial statul roamn. “Numeroase aspecte din contract au fost lasate pentru discutii ulterioare… pentru ca respectivul contract cu privire la autostrada a fost intocmit inainte ca toate cererile angajatorului – studii de fezabilitate – pentru toate portiunile autostrazii sa fie intocmite”.

Aspect care intareste idea ca autoritatile au semnat contractul in mare graba. Problema este ca nepasarea acestora a fost una in forma continua, guvernarea Tariceanu parind doar de forma atenta la escrocheria Bechtel.

In raport se specifica patru tipuri de documente care au stat la baza elaborarii studiului: contractul pentru realizare autostrazii; proiectele pentru constructie; alte contracte pentru construirea de autostrazi si drumuri nationale in Romania; alte costuri ale unor autostrazi din Occident. In ceea ce priveste cel de-a doilea tip de documente, Hyder Consulting a semnalat mari deficiente in ceea ce priveste documentele privind proiectele de constructie efectiva a autostrazi. Cel mai probabil acest raport – care fi putut preveni teapa de 1,4 miliarde de euro data de Bechtel – se afla la Ministerul transporturilor. Totusi nu suntem siguri ca habarnistul minstru al Marilor Proiecte de infrastructură, Dan Şova stie despre existenta sa.

In concluzie, ne intrebam – au ignorat autoritatile, de-a lungul vremii Raportul Hyder finalizat in 2004 si in care se atragea atentia asupra escrocheriei Bechtel, deliberat? Sau e vorba doar de incompetenta in forma continua?

Sa nu uitam ca peste toate acestea planeaza umbra presedintelui Basescu. Daca nici el nu a stiut de Raportul Hyder nu stim cine ar fi putut sa o faca.

Articol aparut si pe tirmagazin.ro

 
Tags: , , , , , , , , , , ,

Leave a Comment

CAPTCHA
*