Mercenarii care îți pot aduce 10% în alegeri. Cine sunt și cât te costă

Mar 26th, 2015 | Categorie: Abuziv, Editorial

Ponta-IohannisRolul celor care postează pe siteuri și forumuri mesaje plătite de politicieni poate fi decisiv în cadrul unor alegeri precum cele prezidențiale, ei putând genera până la 10% din intențiile de vot. Pot declanșa o falsă tendință sau înhiba altele folosind tehnici de manipulare dictate de echipele de campanie ale politicienilor. Contra unor sume de bani care se ridică la mii de euro. „Postacii trebuie înțeleși ca niște mercenari. Ei respectă indicațiile date de politicienii care îi plătesc și postează pe Internet comentarii într-un anumit sens și pentru a genera o anumită tendință”, este definiția oferită de către politologul Andrei Țăranu.

O mare parte din bătălia electorală, fie că vorbim de alegeri prezidnețiale, parlamentare ori locale, s-a mutat pe Internet. Fapt care a determinat echipele de consilieri de imagine ai politicienilor și ale partidelor politice să mobilizeze o adevărată armată de indivizi care, sub diverse pseudonime, publică mii de comentarii cu intenția de a determina un anumit curent de opinie favorabil, sau după caz, împotriva unui candidat sau a altuluia. Aceste mesaje sunt postate cel mai adesea pe principale portaluri de știri, pe siteurile ziarelor de mare tiraj sau pe altele care se disting pur și simplu printr-un trafic extraordinar de mare.

50 de bani postarea

„Postacii pot îndeplini un dublu rol. Au rolul extraordinar de imporant de a genera o anumită direcție pe care o induc drept câștigătoare. În sociologie este un fapt verificat că mulți dintre cei nehotărâți tind să se alăture celui care dă impresia că va fi câștigător. Un al doilea rol important al postacilor este acela de a neutraliza alți postaci”, explică Andrei Țăranu. Interpretând cel de-al doilea rol, limbajul postacilor devine unul injurios și extrem de violent în încercarea de a neutraliza postări plătite la comanda adversarilor politici. Trebuie spus că discuția despre rolul manipulator al postacilor a apărut în forță în media autohtonă după ce Cristian Călugăru a recunoscut într-o emisiune de televiziune că peste 12.000 de euro “au fost plătiți pe o perioadă de o lună și jumătate pe întreg partidul (PDL n.redacției) în condițiile în care erau șase candidați pentru primăriile de sector, un candidat pentru primăria generală, 55 de candidați pentru consiliul general și 6 ori 33 de candidați pentru consiliile locale”. El a mai spus că la alegerile locale din 2012, “fiecare postac era plătit în funcție de comentarii”, iar prețul putea să varieze “de la 30 de bani un comentariu până la 50 de bani un comentariu”. Dar postaci există în toate partidele, prețul fiind cel care diferă și probabil numărul acestora.

Dacă ți-a plăcut articolul alătură-te, cu un simplu LIKE, comunității de cititori de pe pagina de FACEBOOK www.noinu.ro 

Deși o practică murdară și adesea plătită la negru este deosebit de eficientă putând influența între 4 și 10% din electorat, concluzionează Andrei Țăranu.

Postacii sunt minerii Internetului

Sociologul Bruno Ștefan susține, de asemenea,că rolul postacilor este foarte însemnat. „Cel care ar dori să posteze o opinie contrară cu a majorității formată de postaci s-ar putea simți înhibat. Postacii dau tonul comentarilor, iar un om de bună credință care ar vedea că ideea lui nu este în accord cu a acestora va prefera să se retragă din posibila dezbatere. Pe de altă parte, folosirea postacilor este o sabie cu două tăișuri. Sunt folosiți de către cei aflați la putere pentru a înhiba exprimarea celor care au păreri contrare. Cândoamenilor le închizi și posibilitatea de a se exprima, se pot întoarce împotriva ta și pot decide să se exprime printr-un vot împotriva puterii. Iar acest lucru s-a verificat la alegerile prezidențiale. Trebuie spus că metoda postacilor este una de sorginte rusească, aceste practici întâlnidu-se la vecinul de la răsărit atunci când populația trebuie mințită și manipulată”. Sociologul susíne că problema esențială nu este legată de modul în care sunt plătiți postacii – unii bani negrii putând fi albiți prin diverse metode sau firme paravan -, mai important fiind ca acești bani să fie dirijați în mod transpoarent.

Rolul postacilor este unul nociv, deoarece ei nu urmăresc să creeze un dialog, limbajul folosit la adresa celor de bună credință fiind ori violent ori satirizant. Aceste postări din interes se apropie prin limbajul vulgar și conținut de groapa de gunoi a spațiului public, crede Bruno Ștefan.

Banul, prioritar

Profesorul Alexandru Radu de la Facultatea de Științe Politice împărtășește opinia potrivit căreia postacul nu este mânat decât de un interes financiar, dar este mai nuanțat în ceea ce privește modul în care postacul poate înclina balanța în favoarea unuia sau altuia dintre candidații care îl plătesc. “Postacii influențează mai degrabă dezbaterea publică decât pe cea politică. Această modalitate de a influența publicul este nouă ca și formă, dar nu ca fond. Influențarea publicului s-a făcut în anii ‘50 prin radio, apoi prin intermediul televiziunii. Negativ este acest anonimat al factorului de influență, dar și faptul că postacul nu este decât un mercenar. De asemenea, un inconvenient major este reprezentat de faptul că spațiul virtual s-a transformat într-unul de manipulare și nu de dezbatere publică”.

Personalități multiple

Adrian Moraru, directorul adjunct al Institutului de Politici Publice nu este la fel de convins de eficiența celor care sunt plătiți pentru a posta comentarii. “Aceasta este o metodă oferită de unii consultanți politici exclusiv pentru a umfla egoul celui care plătește. Deși, potrivit unui studiu 60% dintre cei care citesc un articol se uită și peste comentarii, aceste postări plătite nu sunt relevante și nu pot infleunța decisiv cititorii. Aceste postări care se cuantifică în, X a primit mai multe înjurături decât Y (unde X și Y sunt cei care plătesc postacii n.red.) au rolul de a ridica moralul politicienilor. Dar eu cred că, în final, politicienii nu fac decât să își cheltuie banii inutil. Acest tip de comentarii îndepărtează cititorii onești de pe aceste forumuri de discuții. În final, vor rămâne doar două tipuri de comentarii injurioase postate de aceeași indivizi cu personalități multiple”.

Începuturile la Năstase

În timpul guvernării PSD din 2000-2004, fostul premier Adrian Năstase a creat la Guvern celebrul DAIS (Departamentul de Analiză Instituțională și Strategie), un adevărat centru de manipulare și dezinformare, condus de Dorina Mihăilescu. Fostul secretar general al PSD, Cozmin Gușă, a povestit, pentru “România liberă”, ca la vremea respectivă unul dintre cei mai cunoscuți editorialiști, care publică în fiecare zi comentarii critice la adresa PSD și mai ales la adresa lui Nastase, era atacat deliberat pe internet de oamenii Dorinei Mihăilescu. “Reușiseră la un moment dat să îl facă să se îndoiască de opiniile lui, pentru că vedea atâtea comentarii ostile la adresa lui, începuse să creadă că poate nu are dreptate”, povestește Gușă. Și opoziția de atunci a folosit Internetul pentru manipulare, născocind “armaghedoanele”, documente cu așa-zise dezvăluiri incendiare care erau trimise de la o adresă oarecare de e-mail pe adresele tuturor redacțiilor de presă.

Adevarata perioadă de glorie a manipulării politice cu ajutorul internetului a început în 2004, în timpul campaniei electorale. Același Cozmin Gușă, transferat între timp în staff-ul de campanie al Alianței PNL-PD, susține că la începutul campaniei Felix Tataru, cel care a conceput campania pentru Alianță, a avut ideea folosirii masive a internetului. După Felix Tătaru, și alți consultanți și strategi politici au “furat” ideea folosirii internetului, dovedită a fi una de succes.

Cum devii postac

În 2009, jurnalistul României libere Vlad Ursulean României libere a intrat incognito în echipa de hăitași politici ai PNL care activează pe Internet. Timp de două săptămâni am fost postac de partid. “Am primit în fiecare zi e-mail-uri de la consultanții partidului cu mesaje impotriva contracandidatilor și liste cu zeci de linkuri unde să le răspândesc. Am intrat pe bloguri, forumuri și site-uri de ziare, am vorbit despre bun-simt și i-am înjurat pe “marinarul beat de putere” și pe “prostănacul comunist”. Am bombardat cu stereotipuri toate articolele care nășteau vreo dezbatere rațională. La fel au făcut și mai fac zeci de alți postaci din toată țara, fiecare lucrând pentru partidul său. Activiștii postează de mai multe ori cu pseudonime diferite și adrese de e-mail false. I-am găsit însă pe rețele sociale ca Facebook, în grupurile de susținere a lui Crin Antonescu. Am creat profilul unui tânăr fictiv, plecat la studii în străinătate, dar care vrea să facă ceva pentru viitorul țării. Adică pentru Crin”, a relatat acesta experiența de postac.

de Petre Bădică

 
Tags: , , ,

Leave a Comment

*