Minciunile lui Oprescu: Olimpiada la Bucureşti, tramvai uşor, zeci de parcări şi pasaje

Iul 2nd, 2015 | Categorie: Abuziv, Editorial
www.metropotam.ro

www.metropotam.ro

Dacă faci o analiză a platformei-program cu care Sorin Oprescu a câştigat al doilea mandat la Primăria Bucureştiului, vei constata că, dacă ar fi fost pusă în practică, ar fi rezolvat toate problemele de infrastructură ale oraşului.

Cele mai multe dintre promisiuni s-au dovedit însă simple fantezii. În acelaşi timp, la Primăria Capitalei ies la iveală tot mai multe cazuri de corupţie.

Ultimele cazuri de corupție din Primăria Capitalei – doi angajați importanți au fost prinși în flagrant în iunie în timp ce primeau șpagă pentru modificarea unor planuri urbanistice – ne-au motivat să verificăm care au fost proiectele cu care Sorin Oprescu și-a recâștigat scaunul de primar în 2012 și, mai ales, pe câte dintre acestea le-a terminat, trei ani mai târziu. Bilanţul arată sumbru: doar 10% din promisiunile urbanistice asumate de Sorin Oprescu au fost duse până la capăt ori sunt în curs de finalizare. Restul au rămas pe hârtie. Parcările subterane, pasajele subterane, sălile de sport sau Esplanada nici măcar nu au fost începute, deși  în platforma-program a primarului termenele avansate au fost cu mult depășite. 

Jocurile Olimpice la București, în 2020

O linie de tramvai rapidă de la Șoseaua Iancului până la capătul bulevardului Pantelimon, pasaje subterane la Răzoare, Piaţa Romană și bulevardul Ferdinand, o sală polivalentă cu 15.000 de locuri și camere urbane pentru acțiuni culturale, toate au fost promise de Sorin Oprescu atunci când, în 2012, a candidat pentru al doilea mandate de primar. Potrivit platformei-program “Bucureşti aşa cum îţi dorești”, care se găsește și astăzi pe site-ul său oficial, unele dintre aceste proiecte ar fi trebuit să fie gata acum doi-trei ani.

–  Străpungerea D. Ghica – Chișinău – Pantelimon (termen finalizare – 2012) – nerealizată;

–  Pasajul Charles de Gaulle (t.f. – 2014) – neînceput;

–  Pasaj subteran intersecție Răzoare (t.f. – 2014) – neînceput;

– Pasaj subteran Piața Romană (t.f. – 2013) – neînceput.

Unele dintre proiectele pe care Sorin Oprescu le-a promis bucureștenilor în 2012 au figurat pe lista de promisiuni și în campania electorală din 2008. Printre acestea se numără unele fără termen de finalizare sau de-a dreptul fanteziste:

– depunerea candidaturii Bucureștiului pentru Jocurile Olimpice din 2020;

–  popularea zonei Esplanada cu căprioare (în prezent, teren viran, betonat pe alocuri);

–  scoaterea hipermarketurilor la periferie.

Nu e suficient un mandat

“Este pentru prima dată în istoria postrevoluționară a Bucureștiului când un primar sau un candidat pentru această funcție vine cu o astfel de strategie pe care își fundamentează deciziile și acțiunile. Practic, eu nu propun pentru București o serie de măsuri haotice, făcute pe genunchi, mai mult sau mai puțin realiste. Eu lansez un program structurat pe diverse domenii și fundamentat pe o strategie, pe o expertiză, pe politici urbane integrate. Numai așa se poate asigura o dezvoltare durabilă!”, scria, triumfalist, primarul Capitalei în platforma sa program din 2012.  Probabil că Sorin Oprescu a intuit încetineala cu care își va pune în practică ideile, pentru că în același document i-a avertizat pe bucureșteni: “Nu este un program electoral gândit pentru un mandat, ci este o strategie de dezvoltare unitară, dar şi sectorială, pe termen scurt, mediu şi lung”.

Dar iată o listă a proiectelor pe care edilul nici măcar nu le-a început în acest mandat:

–  Parcaj subteran Piaţa Alba Iulia: 1.200 locuri (termen finalizare – semestrul I 2015) – neînceput;

–  Parcaj subteran Piaţa Dorobanţi: 254 locuri (t. f. – 2014) – neînceput;

–  Parcaj subteran Piaţa Edgar Quinet: 380 locuri (t. f. – 2013) – neînceput;

–  Parcaj subteran Piaţa Charles de Gaulle: 603 locuri (t.f. – 2014) – neînceput;

–  parcaje subterane în galeriile metroului: cca. 550 locuri (t.f. – 2013) – neîncepute;

–  mari proiecte de regenerare, revitalizare, reconversie, reabilitare urbană în zonele Giulești – Săbăreni, Gara de Est, Bulevardul Poligrafiei și Centura București, proiecte de reconversie a zonelor și platformelor industriale.

Nicușor Dan: „Cum să îl iei în serios pe Oprescu?“

Sorin Oprescu a aruncat niște proiecte pe hârtie, fără nici un plan de ansamblu, este observația generală a lui Nicușor Dan, președintele Asociației Salvați Bucureștiul, în contradicție cu afirmațiile primarului din platforma sa program. “Soluția pentru București e simplă, a fost aplicată în orașele occidentale deja de 50 de ani: șoseaua de centură, dezvoltarea metroului și linii unice pentru transportul public de suprafață, pentru a avea un orar predictibil”, consideră Nicușor Dan că ar fi trebuit să fie direcțiile simple de acțiune ale edilului.

Președintele Asociației Salvați Bucureștiul a identificat câteva proiecte utile propuse de acesta, “cum este penetrația Bulevardul Timișoara, care leagă această arteră de drumul de centură şi care va avea un kilometru prin câmp, sau pasajul subteran de la Piața Sudului, cu mențiunea că ar fi fost mai eficient de-a lungul inelului de circulație, nu cu ieșire din el”. Primul însă nu a fost început, iar al doilea este deja în întârziere, Sorin Opres­cu angajându-se în campania electorală să îl termine în 2014.

Dar mult mai multe se încadrează în trei categorii: “utile, dar prost gândite”, “inutile” sau de-a dreptul “nocive”. Din prima categorie face parte proiectul Parc&Ride. “Ideea unor astfel de parcări la marginea orașului, astfel încât cei care vin din provincie să lase mașina și să urce în metrou este foarte bună, dar dimensiunile avute în vedere pentru aceste parcări sunt ridicol de mici”, a explicat pentru România liberă Nicușor Dan. Astfel, majoritatea au fost proiectate pentru 200-250 de locuri, un număr insuficient dacă ne gândim că acestea ar trebui să primească autoturismele locuitorilor din suburbii și pe ale celor din provincie. În schimb, un exemplu emblematic pentru strategia pe dos a Primăriei Capitalei este parcarea subterană proiectată la Gara de Nord, cu 1.500 de locuri în mijlocul orașului.

“Printre proiectele inutile se numără pasajul de pe bulevardul Mihai Bravu, care a fost planificat când autostrada Constanța-București urma să intre pe acolo în Capitală, sau pasajul de la Casa Presei, care te ajută să faci la dreapta”, a comentat președintele Asociației Salvați Bucureștiul.

În fine, unele proiecte fac mai mult bine Capitalei dacă rămân la stadiul de promisiuni. Unele proiecte sunt nocive, cum este Penetrația Ciurel, care încurajează traversarea orașului între autostrăzile A1 și A2”, a arătat acesta.

Concluzia lui Nicușor Dan nu este deloc măgulitoare pentru Sorin Oprescu și susținătorii săi. “Numai complicitatea unei părți a media face ca, în loc ca toată lumea să râdă de Sorin Oprescu, acesta să fie în topurile popularității. Cum poți să iei în serios un om care a vorbit de Olimpiada 2020 la București, când i-au trebuit trei ani să refacă linia de tramvai Iancului – Pantelimon, care spune că nimeni nu va mai plăti căldură, când datoria publică a RADET se apropie de un miliard de euro, care spune de 6-7 ani că vin chinezii să facă autostrada suspendată”, a inventariat Nicușor Dan doar câteva din ideile năstrușnice ale actualului primar.

Iar linia de tramvai Iancului-Pantelimon a fost reabilitată degeaba, pentru că pe acolo este proiectat să fie deschis șantierul pentru o nouă magistrală de metrou.

Minciuni cu repetiție

Sorin Oprescu nu s-a dat în lături de la a face promisiuni fanteziste într-o platformă-program similară nici când a câștigat primul mandat la Primăria Capitalei, în 2008. Nicușor Dan a descoperit în 2012 că, după patru ani de administrare a orașului, edilul a adunat 100 de proiecte nefinalizate. Printre acestea s-au regăsit: deschiderea unui spital municipal, centura verde a Bucureștiului, crearea de benzi speciale destinate exclusiv transportului în comun, interzicerea afișajului pe clădiri, plantarea a 600.000 de arbori, parc cu căprioare la Esplanada, adunarea tuturor epavelor mașinilor abandonate în cartiere, depunerea candidaturii Bucureștiului la Jocurile Olimpice din 2020, achiziționarea de monumente istorice.

Mita de la Primăria Capitalei

Un angajat al Serviciului Urbanism din Primăria Capitalei a fost reţinut de procurorii DNA, pe 12 iunie, după ce a fost prins când lua mită 40.000 de euro, pentru modificarea unui plan de urbanism zonal, astfel încât să se poată construi pe un teren încadrat ca “spaţiu verde”. Cu o săptămână mai devreme, și consilierul personal al lui Sorin Oprescu, Solomon Wigler, a fost surprins în timp ce lua o tranșă de 25.000 de euro, dintr-o mită totală de 230.000 de euro, pentru crearea, printre altele, a unui sens giratoriu în dreptul unor supermarketuri. Mădălin Dumitru, fostul şef al Direcţiei Infrastructură din Primăria Capitalei, a fost arestat preventiv, în iunie 2014, pentru acuzația că cerea comisioane pentru contracte derulate de municipalitate.

Nicușor Dan a înființat un partid

Nicuşor Dan, preşedintele Asociaţiei Salvaţi Bucureştiul, a depus, marţi, actele pentru înregistrarea partidului politic Uniunea Salvaţi Bucureştiul (USB), spunând că formaţiunea sa “va transpune în plan politic viziunea şi obiectivele asociației”. ” Vom continua lupta cu administraţia publică din Bucureşti şi vom denunţa, de fiecare dată, cheltuirea aberantă a banului public, ilegalitatea şi vom vorbi despre confortul locuirii sau de lipsa acestuia”, a declarat Nicușor Dan. ”Uniunea Salvaţi Bucureştiul” are 39 membri fondatori și este primul beneficiar al modificărilor privind condițiile de înființare a partidelor.

de Petre Bădică, Răzvan Chiruţă

 
Tags: , , , , ,

Leave a Comment

CAPTCHA
*