Cazul Google. Internetul – o piaţă de mărfuri digitale cu reglementări dure

Iul 16th, 2017 | Categorie: Editorial, IT&Gadgets

A trecut doar un an de la celebrul scandal VolksWagen, soldat cu o amendă record pe care o multinaţională cu sediul în Europa a fost nevoită să o plătească în SUA. Recent în mod surprinzător un alt nume de marcă a intrat într-o lună amară, suferind o denigrare de substanţă printr-o serie de controverse comentate de mass-media mondială.

De data aceasta la Bruxelles un set de măsuri coercitive au reuşit să scandalizeze o companie orginară din America.

Amploarea afacerii “Google vs Statele Uniunii Europene” a căpătat aspecte nebănuite pentru Internet, un alt record nedorit este pe cale de a se produce. La fel ca la începuturile scandalului VW, managementul Companiei Google a fost probabil prea încrezător în strategii Made in USA. Cum nota noinu.ro în Aprilie 2015 sforţările Comisiei Europene de a impune legile anti-monopol la nivelul continentului vor avea rezultate statistice în reglementarea domeniului Internet, compania Google fiind vizată de o evaluare judicioasă a organismelor de anchetă şi control din subordinea Uniunii. Cotate iniţial la 1 miliard de Euro în viziunea firmei, pretenţiile comunicate acum de UE prin vocea comisarului Margrethe Vestager se ridică la 2,4 miliarde euro! Este cert Google a greşit toate estimările cu privire la cum (re)acţionează Comisia Europeană în momentele sublime ale justificării propriilor activităţi!…
Deocamdată cei de la UE, tributari încă echilibrării cererii şi ofertei din magazinele virtuale europene încearcă să rezolve dependenţa consumatorilor de produsul Google. După avertismente repetate hotărârea a fost dată publicităţii la Bruxelles la sfârşitul lunii Iunie 2017, stabilind un cuantum record al pedepselor pe domeniul afacerilor Online: “…Comisia impută Google 2,42 miliarde de euro de rambursat pentru dominare abuzivă a Motorului de Căutare Google care acordă un avantaj ilegal propriului serviciu de vânzări online, în detrimentul competitorilor!…”. Google are dreptul legal de a face un apel la decizia luată de Comisia Europeană.

O suprataxare sau o găselniţă pentru o conspiraţie Anti-Google?!

Anunţul şocant difuzat de comisarul Margrethe Vestager a suscitat un interes imens pentru marele bussines Online şi chiar pentru politica statelor cele mai industrializate de pe glob. Politicienii în vogă din Europa s-au pronunţat asupra unor disfuncţionalităţi generice ale Google la o dată ce a premers anunţul uluitor al comisiei. Un semnal puternic dat de europeni, o reuşită anticipabilă după întâlnirea dintre prim-ministrul Marii Britanii Theresa May şi preşedintele Franţei Emmanuel Macron din 13 Iunie. Politicienii au criticat reticenţa Google, respectiv incapacitatea Facebook de a gestiona mesajele grupurilor de infracţionalitate şi de a oferi informaţii pentru combaterea terorismului internaţional. O atitudine aspră venită de la cel mai înalt nivel!
Fără îndoială, Google cel mai iubit “servitor” al Internetului, a încasat o lovitură pregătită din timp! Dar acest tip de discurs într-un scenariu inamic totuşi nu este suprinzător pentru companie. Un experiment asemănător s-a desfăşurat în Statele Unite ale Americii când au apărut amendamente la legi care favorizau Agenţia de Securitate NSA în detrimentul utilizatorilor de Internet.
Au existat momente în care încrederea cetăţenilor americani în Google a început să scadă treptat, Google informând publicul despre faptul că nu mai poate acorda confidenţialitate 100% pentru datele utilizate. Concomitent mediul online era asaltat de FaceBook, o unealtă perfectibilă de comunicare într-un mediu controlat complet sau de Amazon.com, lider-ul mondial la vânzări online. Aceste conglomerate de afaceri pe Internet au şi fost motivaţia constantă a protestelor celor de la Google ori de câte ori s-a pus în discuţie rolul de monopol deţinut de motorul de căutare referinţe online.
O altă lovitură cu accent global asupra bucăţii de Internet gestionată de Google a venit din Canada, un alt membru al clubului statelor cele mai industrializate din lume. S-a anunţat la începutul lui Iulie hotărârea Curţii Supreme de Justiţie de a cere Google să blocheze anumite Link-uri suspectate de încălcarea drepturilor de autor. Chestiunea vizibilizată vara în presa online este o altă bilă neagră adusă prestigiului firmei într-un interval delicat al recuperării încrederii consumatorilor, după sancţiunile impuse de Uniunea Europeană.

Cu amenda UE se completează o listă de nerealizări pentru Google

Sunt mulţi cei care vor specula actuala conjunctură. Consecinţele unei rivalităţi de prim rang face învingători în locuri surprinzătoare. Firme din China încearcă să acapareze piaţa motoarelor de căutare online cu produse proprii. Cel puţin în Asia multi-exemplificatul Baidu are mari şanse de reuşită dacă Google este în dificultate.

Se comentează des asupra mărului discordiei controlului socio-politic în reţele de socializare. Astfel beneficiari consacraţi ai problemelor Google sunt şi Facebook. Dacă FaceBook avea în 2010 circa 500 de milioane de utilizatori, acum numărul acestora tinde spre 2 miliarde! Unealta Google+ s-a dorit a fi un competitor pe piaţa tip reţea de socializare însă foşti angajaţi de la Google care acum muncesc la FaceBook au contribuit decisiv la construcţia unui concept de un real succes sub un alt logo. Google+ a fost catalogat ca un insucces de către analişti ai fenomenului reţelelor de socializare. Mark Zuckerberg, patronul Facebook declamează printre rânduri oferite presei că-i este imposibil să nu influenţeze zona de interes a politicii şi nu-şi propune deloc să se abţină.

Apple un alt competitor din HighTech, a anunţat o versiune proprie de ochelari inteligenţi, care ar concura serios experimentul Google Glass. Se apreciază că Google Glass a constituit o investiţie fără profit. Apple nu a ignorat niciodată rolul nefast asupra vânzărilor de iPhone-uri jucat de Google prin crearea şi difuzarea sistemelor Android pe segmentul de piaţă al telefoanelor inteligente. Un contraatac bine pregătit pe un domeniu dinamic este în planurile imediate ale Corporaţiei cu cele mai mari profituri din Silicon Valley. Totodată experienţa gestionării amenzii impuse Google în Europa poate fi extrem de folositoare gigantului Apple în a soluţiona viitoare diferende pe bătrânul continent.

Cu toate acestea se apreciază că Google nu va renunţa să inoveze produsele sale de bază. Google a devenit o mare companie pe Internet, un suport fizic complex la care îi este încă îndatorat. Nesiguranţa însă macină de ani de zile încrederea investitorilor în acţiuni. Pentru a evita panica pe burse Google a împărţit responsabilităţile. Diviziile de dezvoltare Google au devenit companii listate diversificat, cea mai cunoscută fiind Alphabet. Conglomeratul Google, estimat la o valoare actuală de peste 100 de miliarde dolari asigură totuşi loialilor certitudinea de vizibilizare online pentru următorii 5 ani.

de Lucian MORAR

 
Tags: , , , ,

Leave a Comment

CAPTCHA
*